Sankt Erik ligger på sjösidan av Vasamuseet, vid Museipiren (namnet går att googla).
Kommunalt
Du når museipiren med spårvagn, buss eller Djurgårdsfärjan samt promenad. Här är de absolut senaste avgångarna som vi rekommenderar för att hinna i tid till kryssningen på lördag den 30 september:
Linje 7, avgår från T-centralen 10.06 – till Liljewalchs/Gröna Lund. Därefter promenad 6 minuter (gå genom Södra varvsporten, förbi Estoniamonumentet och Vasamuseets trädgård, via baksidan av Vasamuseet och ner på kajen). Framme 10.23.
Buss 67 avgår från från Karlaplan 09.57 – till Nordiska museet/Vasamuseet. Därefter promenad 7 minuter (gå höger om Nordiska museet, mot Vasamuseet och runda det till kajen). Framme 10.28.
OBS: Kontrollera med SL att samtliga avgångar kommer att köras!
Djurgårdsfärjan från Slussen klockan 10.00 – till Allmänna gränd. Därefter promenad (gå vänster, ta Falkenbergsgatan till Spårvagnshallarna och sen längs Wasahamnen). Framme 10.17.
OBS: Kontrollera med SL att avgången kommer att köras!
Bil
Det kan möjligen finnas p-platser vid Norra Varvsporten/Junibacken men det är dels inget vi kan garantera, dels höga priser.
Taxi/Färdtjänst
Se till att föraren kör via Galärvarvsvägen, annars kommer bilen inte ända fram till grindarna på piren utan måste stanna på andra sidan dockan/Vasamuseet.
Du vill säkert följa med när S/S Sankt Erik för första gången på flera år åter lämnar kaj. Den 30 september har du chansen!
Medlemmar har första tjing, men alla som vill får följa med. Det finns 80 platser. Om intresset är mycket stort har vi ett reservdatum som vi annonserar om det blir fullt den 30:e.
TUUUUT! Härliga nyheter!
Du får:
en underbar kryssning på mellan tre och en halv och fyra timmar med världens största fungerande sjöångmaskin
lunch och fika på maten
möjlighet att besöka både maskinrum, pannrum och brygga när vi väl har lämnat hamnmanövrarna bakom oss.
Fartyget kastar loss klockan 11.00. Se till att vara på plats i god tid, så att du inte blir akterseglad. Vi kan tyvärr inte vänta in någon.
de sex första siffrorna i passagerarnas personnummer (alltså: år, månad och dag)
om någon du anmäler vill ha laktosfritt, glutenfritt eller vegetariskt till lunchen. (Ordinarie lunch är Chili con carne med ris, brödbit, alkoholfri dryck och kaffe/te samt liten kaka på maten.)
Swisha 1500 kronor per passagerare till föreningens konto: 123 56 24 358 (Den här resan har fått ett så lågt pris som vår lilla vänförening förmår, eftersom det har varit en lång väntan och vi gärna vill ge lite plåster på såren för det. Av den anledningen finns bara ett pris som gäller vuxna, barn, pensionärer …)
Anmälan är bindande.
Sista anmälningsdag den 29 september.
Vi längtar, och hoppas att även ni längtar …
OBS! Skulle resan mot förmodan ställas in (den förutsätter att tillräckligt många anmäler sig) betalas pengarna tillbaka.
Sprid gärna information om kryssningen så mycket du bara kan, så att vi kommer iväg. Vi längtar, och hoppas givetvis att även ni längtar!
Anders W meddelar att på grund av semestrar och sånt blir det inget volontärarbete i morgon, den 15 juni.
Vi försöker hålla kontakten och ser om vi kan få ihop några till nästa vecka, det är mycket att göra. (Det är dagen före midsommar, men vi hoppas att inte alla drar iväg!) Håll koll i din mejl, i första hand just nu, men även på webben.
Som vi tidigare har delat från Sjöhistoriska museets webbsidor har Sankt Eriks maskineri varit igång under helgen. Det hela skedde i museets regi, där vänföreningen deltog som hjälp. Text och bild nedan är ett samarbete mellan Katarina Helmersson och Anna Frimodig.
Redan tidigare i veckan värmdes pannorna, ni har säkert sett filmen där Anders Nyman premiärtände, och till torsdagen var det tryck nog att få igång hjälpmaskinerna i aktre maskinrummet. Kontroller skedde för att se om allt var tätt efter det stora varvsbesöket för några år sedan, och det fungerade fint. De byggde ett maskineri med kvalitet år 1915!
Morgon i stora byssan
På torsdagskvällen höll föreningen sitt årsmöte. Protokollet från det kommer när det har blivit justerat. Efter ötet blev det fika i mässen och en trevlig stund att få träffa alla igen.
På fredagen fortsatte arbetet med kontroller. Bland annat kördes ångspelen på däck och förtöjningarna lades om så att Sankt Erik skulle ligga tryggt när aktre maskin så småningom var varm nog att startas. Det finns ju inget friläge på en sjöångmaskin, så när maskinen går snurrar även propellern. Den aktre är fem meter i diameter.
Anders W testkör spelet på akterdäck
Innan vi kom så långt blev det en liten ofrivillig brandövning. Det visade sig att materialet som lagts på under asbestsaneringen utvecklade viss rök när vi släppte på ångan till spelen. Ingen skada skedd, alltså, men samtidigt en nyttig test i sig.
Samling på kajen under larmet.
Vi prövade även styrmaskinen samt dess kommunikation med ratten på bryggan och även det fungerade bra.
Klockan elva öppnade piren för besökare. Vår ordförande, Hasse Andersson, fick äran att annonsera det med hjälp av Sankt Eriks tuta. Efter fyra års tystnad, sedan hösten 2018 när föreningen genomförde en seglats med Sjöfartsverket, hade Sankt Erik alltså åter fått liv!
Ett glatt gäng i pannrummet: Jerker, Kjell och Anders W
Intresset för Sankt Erik var stort under helgen, särskilt på lördagen då solen sken och kön ibland var lång både för att komma ombord och sedan gå ner i maskinen. Många besökare fascinerades av att vi har ett museifartyg som faktiskt går att köra och vi fick oavbrutet frågor om när och om det ska bli turer med Sankt Erik.
Torbjörn höll ställningarna på däck.
Vi passade på att informera om vänföreningen och när helgen var slut hade vi nästan tömt förrådet på föreningens broschyrer.
Anders N tar en nypa luft, det brukar behövas när man eldar!
Extra roligt under helgens alla möten med besökare har varit den mångfald av människor som har besökt fartyget, allt från flanerande barnfamiljer och hundägare som släntrade in på kajen och sedan stannade länge ombord och ställde många frågor, till inbitna ångbåtsentusiaster, vissa kom tillbaka flera gånger under helgen och så turisterna från en uppsjö av länder i världen. Många av dem gav inte intrycket av att ha ångmaskiner som sitt främsta intresse, men efter en tur i fartyget och i maskinen var alla vi pratade med väldigt nöjda med besöket.
Både aktre och förliga maskin har varit igång under helgen.
Finbesök med intresse för att tuta! Förre museichefen Hans-Lennart Ohlsson.
Till helgen, 27 – 28 maj 2023, ordnar Sjöhistoriska museet en kajkörning med Sankt Erik. Läs mer här och kom gärna och se på det fina fartyget. Några från vår förening kommer också att vara på plats och hjälpa museets personal.