Sankt Eriks maskiner är igång!

Som vi tidigare har delat från Sjöhistoriska museets webbsidor har Sankt Eriks maskineri varit igång under helgen. Det hela skedde i museets regi, där vänföreningen deltog som hjälp. Text och bild nedan är ett samarbete mellan Katarina Helmersson och Anna Frimodig.

Redan tidigare i veckan värmdes pannorna, ni har säkert sett filmen där Anders Nyman premiärtände, och till torsdagen var det tryck nog att få igång hjälpmaskinerna i aktre maskinrummet. Kontroller skedde för att se om allt var tätt efter det stora varvsbesöket för några år sedan, och det fungerade fint. De byggde ett maskineri med kvalitet år 1915!

Morgon i stora byssan

På torsdagskvällen höll föreningen sitt årsmöte. Protokollet från det kommer när det har blivit justerat. Efter ötet blev det fika i mässen och en trevlig stund att få träffa alla igen.

På fredagen fortsatte arbetet med kontroller. Bland annat kördes ångspelen på däck och förtöjningarna lades om så att Sankt Erik skulle ligga tryggt när aktre maskin så småningom var varm nog att startas. Det finns ju inget friläge på en sjöångmaskin, så när maskinen går snurrar även propellern. Den aktre är fem meter i diameter.

Anders W testkör spelet på akterdäck

Innan vi kom så långt blev det en liten ofrivillig brandövning. Det visade sig att materialet som lagts på under asbestsaneringen utvecklade viss rök när vi släppte på ångan till spelen. Ingen skada skedd, alltså, men samtidigt en nyttig test i sig.

Samling på kajen under larmet.

Vi prövade även styrmaskinen samt dess kommunikation med ratten på bryggan och även det fungerade bra.

Klockan elva öppnade piren för besökare. Vår ordförande, Hasse Andersson, fick äran att annonsera det med hjälp av Sankt Eriks tuta. Efter fyra års tystnad, sedan hösten 2018 när föreningen genomförde en seglats med Sjöfartsverket, hade Sankt Erik alltså åter fått liv!

Ett glatt gäng i pannrummet: Jerker, Kjell och Anders W

Intresset för Sankt Erik var stort under helgen, särskilt på lördagen då solen sken och kön ibland var lång både för att komma ombord och sedan gå ner i maskinen. Många besökare fascinerades av att vi har ett museifartyg som faktiskt går att köra och vi fick oavbrutet frågor om när och om det ska bli turer med Sankt Erik. 

Torbjörn höll ställningarna på däck.

Vi passade på att informera om vänföreningen och när helgen var slut hade vi nästan tömt förrådet på föreningens broschyrer.

Anders N tar en nypa luft, det brukar behövas när man eldar!

Extra roligt under helgens alla möten med besökare har varit den mångfald av människor som har besökt fartyget, allt från flanerande barnfamiljer och hundägare som släntrade in på kajen och sedan stannade länge ombord och ställde många frågor, till inbitna ångbåtsentusiaster, vissa kom tillbaka flera gånger under helgen och så turisterna från en uppsjö av länder i världen. Många av dem gav inte intrycket av att ha ångmaskiner som sitt främsta intresse, men efter en tur i fartyget och i maskinen var alla vi pratade med väldigt nöjda med besöket.

Både aktre och förliga maskin har varit igång under helgen.

Finbesök med intresse för att tuta! Förre museichefen Hans-Lennart Ohlsson.

2 reaktioner till “Sankt Eriks maskiner är igång!”

  1. Vill gärna ta del av nyheter från S:t Erik.
    Är med som besättning på robotbåten Ystad och har haft förmånen att ha fått en visning (när hon eldades upp inför innan turen 2018)
    i maskinrummet på S:t Erik och blev djupt imponerad.

Kommentarer är stängda.